Matteängslan ett vanligt problem

Procent, area och ekvationer. Det var begrepp som fick mig att svettas en aning under skoltiden. Men jag hankade mig ändå fram ganska hyfsat på mattelektionerna, räddad av min förmåga att memorera formler och stoppa in siffror på rätt ställen.

Men fick jag någon djupare förståelse för matematik? Knappast. Efter proven var kunskapen oftast bortblåst. Och mitt intresse för ämnet ökade inte direkt under skolåren.

Ny forskning visar att många elever har svårt för just matte. Ungefär tio procent av alla niondeklassare går ut med icke godkänt idag. Många anger att de har matteängslan och inte får den hjälp de önskar i skolan.

Ingemar Karlsson, själv mattelärare som skrivit en avhandling om elever med matematiksvårigheter, tror att det behövs en annan pedagogik. Den handlar om att våga frångå läroböckerna och diskutera matematik med eleverna istället.

Kanske hade det fått mig att prestera bättre. Jag tycker vi säger det.

Min intervju med Ingemar Karlsson kommer publiceras i Tidningen Grundskolan.

Trevlig helg!

Ingemar Karlsson, doktor i utbildningsvetenskap vid Lunds universitet.

Kategori: Artiklar, Intervju Kommentarer inaktiverade för Matteängslan ett vanligt problem

Comments are closed.

Tillbaka till toppen